Digitalisering, automatisering och utvecklingen av flygplatsen till ett hållbart rese- och godsnav är viktiga områden i Grön Flygplats 2.0. Därför har projektet nyligen anställt strategen Johan Erlandsson. Hans uppdrag är att konkretisera visionerna om drönare och elflyg, testa praktiska lösningar och bidra till att flygplatsen blir en hubb för fossilfria transporter.
Hej Johan! Vad ska du göra inom projektet?
– Jag kommer att arbeta i Grön Flygplats två dagar i veckan och ha fokus på drönare och elflyg med praktiska projekt som förhoppningsvis gör skillnad. Inom drönare har vi två spår; inspektioner och logistik. För inspektionerna använder vi drönare för att kolla rullbanor, banljus, staket, hinder och för att upptäcka vilt och skräp, FOD som det heter. Det här tar idag mycket tid och resurser, när personal behöver ge sig ut på banan och i terrängen. Men nu kan drönarna snart flyga förprogrammerat eller autonomt och vi kan följa resultaten direkt på en skärm. Vi har dessutom börjat använda AI för att identifiera skräp på rullbanan, vilket har gett lovande resultat. Men det är ett komplext område, inte minst säkerhets- och tillståndsmässigt. Det kommer nog att krävas ytterligare ett par års arbete innan vi har en helt färdig och skalbar lösning.
Berätta om logistikdelen?
– Det andra spåret handlar om att använda drönare för leveranser till och från flygplatsen. Vi ser framför oss att flygplatserna kan bli logistiska nav där gods rör sig både till och från flygplatsen med större drönare, markfordon och mindre drönare i samspel. Det öppnar helt nya möjligheter för snabba transporter, inte minst i lands- och glesbygder.
Vilka möjligheter finns inom elflyg?
– Där ser jag två huvudspår. Det första är att elflyg kan ersätta befintliga flyg på kortare sträckor, som idag drivs på fossilt bränsle och/eller SAF, alltså flygbränsle som tillverkas av förnybara eller återvunna råvaror och som minskar klimatpåverkan. Elflyg med batteri har till exempel många intressanta egenskaper. Det är energieffektivt, tystare och på sikt finns det potential att det blir billigare.
Vilket är det andra spåret?
– Den potentiellt billigare driften öppnar upp för det andra huvudspåret, nämligen att det kan skapas nya rutter och kanske någon form av mer behovsstyrd trafik snarare än enbart fasta linjer. Om jag får lov att titta ännu längre bort i tiden i kristallkulan, bortom det här projektets tidshorisont, finns det en ännu mer kittlande utveckling. Då kommer vi se VTOL-flygplan, som kan starta och landa vertikalt. Flygplatserna kommer kunna upprätta så kallade vertiports på plats, men även utanför inom sin region. Det skulle kunna möjliggöra mycket snabba resor även för lands- och glesbygder. Något som ger riktigt spännande möjligheter att bo och verka överallt, inte enbart i och omkring städerna.
Hur gillar du att jobba?
– Jag är definitivt en ”göra-lära-person”. Jag gillar att testa saker direkt i verkligheten, se hur det fungerar, lära mig av det och sedan ta nästa steg. På det sättet får vi ett resultat som verkligen fungerar, inte bara på papper. I praktiken innebär det att jag arbetar med leverantörer, ser till att vi har rätt utrustning, samarbetar med intresserade flygplatser och säkrar finansiering för projekt som behöver både hårdvara och mjukvaruutveckling. Det är ett dynamiskt arbete. Jag tycker det är kul att kombinera teknikutveckling med konkret problemlösning.
Vad ser du mest fram emot att arbeta med inom projektet?
– Faktiskt allt som har med drönare och elflyg att göra. Jag ser fram emot att vara med och utveckla praktiska lösningar som kan implementeras på riktigt. Det finns så mycket spännande kvar att göra inom det här området. Jag tror att vi inom projektet kan visa att hållbart flyg och effektiv logistik inte bara är visioner. Vi kan ”börja göra på riktigt” redan nu.
Grön Flygplats hälsar Johan varmt välkommen och ser fram emot att följa hans arbete med att göra visionerna till verklighet.