Det finns ett flertal utvecklingsprojekt inom flygindustrin med målet att sätta elflygplan för passagerare i reguljär trafik inom en snar framtid. Svenska Heart Aerospace, israeliska Eviation Alice och norska P-volt är tre av dem. 

Heart Aerospace

I Sverige planerar Heart Aerospace att elflygplanet ES-19 är i drift år 2026. Planet ska kunna flyga 40 mil, ha plats för 19 passagerare och lyfta från korta banor – ca 800 meter. ES-19 är därför intressant för Norges flygplatser med korta start- och landningsbanor. Heart Aerospace har fått in intresseanmälningar för mer är 300 ES-19-flygplan av bland annat United Airlines, Mesa Airlines, SAS och BRA. ES-19 kommer att erbjuda lägre drifts- och underhållskostnader, vilket de flesta elflygplan gör, men i dagsläget finns det inga konkreta uppgifter om närmare driftskostnader för ES-19.  


Eviation Alice 

Alice är en israelisk flygplanstyp som ska kunna flyga 80 mil med plats för 9 passagerare. Intresset för flygplanet har väckts hos amerikanska flygbolaget Cape Air. De flyger nio stolars-passagerarflygplan på kortare sträckor. Totalt har över 150 Alice-flygplan beställts av kunder i USA. Även om ES-19 nästan har dubbelt så många passagerare som Alice-flygplanet har Alice betydligt längre räckvidd och väntas sättas i trafik tidigare. Konventionella flygplanstyper i samma storleksklass som Alice har en kostnad på mellan 6000 och 10000 kronor per flygtimme. Alice kommer att ha en driftkostnad på ungefär 2000 kronor per flygtimme, men det kan också variera beroende på flygbolagets kostnader. 


Widerøe, Rolls-Royce och Tecnam 

Norska flygbolaget Widerøe, Rolls Royce och flygplanstillverkaren Tecnam arbetar med elflygplanet P-Volt. Planet ska rymma 11 passagerare och kommer vara i drift år 2026. Den norska marknaden väntas bli viktig för elflygplanstillverkare. På grund av sitt landskap är Norge väl lämpat för trafik med elflyg, då elflygplan idag har begränsade räckvidd och låga utsläpp.  

På Grön Flygplats följer vi elflygets utveckling. Våra medlemsflygplatser jobbar intensivt med en grön omställning och att ställa om sin infrastruktur till att hantera framtidens flygande. Vi hoppas på fortsatt ökad utveckling mot en framtid med grönare flyg.  

Foto: Heart Aerospace