Snabb fakta om flyget
Med Framtidens Flygplats i sikte, kan vi se stora möjligheter med nya fordon och transporter. Prognoserna kan uppdateras längst vägen, men siktet är inställt på ett helt fossilfritt flyg. Genom en omställning i flygsektorn tror vi att målet om ett helt fossilfritt svenskt flyg år 2045 kommer att uppfyllas.
Tyst och fossilfritt
Tysta och helt fossilfria elflyg kommer troligtvis trafikera kortare flyglinjer i Sverige innan 2030. I takt med att tekniken och batterierna utvecklas kommer vi att kunna flyga till våra grannländer med elflyg.
Ökad tillgänglighet
Tack vare mindre och tystare flygplan med låga driftskostnader kan elflyg trafikera linjer som inte flygs idag. Detta kan öppna upp nya sätt att resa och öka tillgängligheten i stora delar av Sverige.
Vertikalt flyg
Vissa tillverkare utvecklar idag mindre elplan som lyfter vertikalt, som en drönare. De behöver inte någon landningsbana, vilket möjliggör både anslutande taxitrafik och godsleverans från flygplatsen till närliggande orter och platser.
Ny teknik minskar Co2-utsläppen
Flyget i Sverige står för 5% av de svenska koldioxidutsläppen. Nya flygplan, effektivare flygvägar, biobränsle och elflyg kommer att göra det möjligt att fortsätta flyga men med ännu mycket mindre klimatpåverkan än idag.
Allt flyg fossilfritt
Fossilfritt flygbränsle 2045
Flyget inom samt till och från Sverige det senaste decenniet ökat sin inblandning av biobränsle, även om det fortfarande är för lite. Målet är att helt fasa ut fossilt flygbränsle i Sverige till 2045.
Vi reder ut begreppen
Både i transportsektor och i omställningen används många begrepp som kan kännas svåra eller förvirrande lika. Nu reder vi ut dem!
Solcellparker på flygplatser
Redan redan idag finns det solcellsparker på flera av våra anslutna flygplatser. Syftet är att skapa en stabil närproducerad tillgång till energi direkt på flygplatsen och gör administrationen enklare. Genom att producera el direkt på flygplatsen kan den både bli självförsörjande för den egna markdriften och vara redo för den eldrivna flygtrafiken samt leverera energi till närliggande områden.
Eldrift, är den förnybar, fossilfri eller fossil?
Att byta ut flygplan och andra transporter till eldrivna fordon skapar stora möjligheter till fossilfri drift, men för utsläppen spelar väldigt stor roll hur elen produceras. Du kan ladda en elbil eller ett elflygplan med hjälp av solceller, vind- eller vattenkraft för att få 100% förnybar elenergi. På samma sätt kan du ladda från ett dieselaggregat för att få 100% fossil elenergi. I Sveriges nät är dock bara några procent av energin skapad fossilt, så den är nästan fossilfri och den är förnybar till ca 65-70%. Även många länder i EU har en större andel fossilfri el, medan USA har en energimix dominerad av fossila energikällor. På samma sätt är eldriven tåg- eller biltrafik nästan alltid fossilfri i Sverige, medan den oftare är huvudsakligen fossil i USA eller Ryssland.
Energihubb, en ny roll för flygplatser
Ett nytt perspektiv att se på framtidens flygplatser är att etablera den som en energihubb för den kringliggande omgivningen. Behovet utgår från att framtidens flygtrafik kommer att drivas av förnybar energi, som el, vätgas – och under en övergångsperiod även av bioflygbränsle. Bioflygbränsle går att tillverka nationellt och regionalt, men el och vätgas går att producera superlokalt, direkt på flygplatsen. Genom att producera egen el och eventuellt vätgas direkt på flygplatsen, kan den bli självförsörjande både för den egna driften av flygplatsen, såväl som den utgående flygtrafiken. Dessutom kan den leverera energi till närliggande områden. Omställningen innebär att flygplatsen går från en passiv konsument av fossilt bränsle, till en aktiv producent av förnybar energi. En energihubb för hela området.
Framtidens flygplats
Visualiseringen av Målbild 2045 visar Grön Flygplats idéer och visioner för framtiden. Solcellsparker, fossilfritt bränsle, omvårdnad av den biologiska mångfalden och effektivisering och digitalisering.
Visioner om framtida teknologiska lösningar ger inspiration och hopp om ett tillgängligt fossilfritt flyg. Och mycket av visionens beståndsdelar finns redan ute i verkligheten eller på planeringsstadiet idag.
Ta del av resan mot ett helt fossilfritt svenskt flyg år 2045.