Snabb fakta om flyget
Här finns fakta om flygets pågående omställning, dagens utmaningar för flygbranschen och vilka lösningar som redan finns i bruk att arbeta med idag. Om framtidens visioner kan kännas främmande, kan du här få svar på vad som redan gjorts och vad vi kan göra idag.
5% av Sveriges utsläpp från flyg
Flyget står för 5% av de svenska koldioxidutsläppen, inrikesflyget mindre än 1%. Många flyger bara när de ska resa riktigt långt, där de fossilfria alternativen är få, vilket ger större utsläpp oavsett vilket fossilt färdmedel de tar. Därför kan det göra stor skillnad att välja fossilfritt flyg.
”The perfect flight”
Nyligen genomfördes ”The Perfect Flight” i Sverige, en flygning med tillstånd att flyga en optimerad rutt i syfte att spara så mycket bränsle som möjligt. Utsläppet per passagerarkilometer reducerades till 34 gram koldioxid. Gränsen för att få miljöbilsbonus går vid 60 gram koldioxid per kilometer.
Resenärer kan köpa förnybart flygbränsle
Minskat utsläpp per resenär
Utsläppen per flygresenär har minskat med 80 procent de senaste 50 åren. Det innebär att resenärer på flygresa idag släpper ut betydligt mindre koldioxid än att köra samma resa i bensin- eller dieselbil.
%
Minska dina utsläpp!
Inga ökade utsläpp på 18 år
Utsläppen från svenskarnas flygresor har inte ökat alls de senaste 18 åren enligt en rapport från Chalmers/Naturvårdsverket. Det beror på mycket bränslesnålare flygplan, effektivare sätt att flyga och högre beläggningsgrader i flygplanen.
Att motverka höghöjdseffekten
Höghöjdseffekten innebär att utsläppen ökar på hög höjd. Den beror på saker som tid på dygnet, årstid, plats, typ av motor, bränsle och meteorologiska förhållanden. Enligt forskningen är det bara 2% av alla flighter som orsakar 80% av den mest betydande höghöjdseffekten. Det kan minskas genom fossilfria bränslen, men även med anpassad flygning, som anpassning i höjdled.
Plats för mer biobränsle i tanken
Vi vill se ökad inblandning av biobränsle i flygtankarna. Utan justeringar kan flygplanen redan idag tankas med 50% biobränsle.
Spillmaterial blir biobränsle
Det fossilfria bränslet kan produceras av mängder av spillmaterial. Restprodukter från skogsindustrin i Sverige räcker till att driva både svenskt in- och utrikesflyg med hållbart biobränsle.
Vi reder ut begreppen
Både i transportsektor och i omställningen används många begrepp som kan kännas svåra eller förvirrande lika. Nu reder vi ut dem!
Vadå fossila drivmedel?
Fossila drivmedel innefattar bränslen som bensin, diesel och fossil gas (naturgas). Fossila ämnen har skapats under tusentals eller miljontals år i jordens inre. Varje gång ett fossilt drivmedel används sprids mer koldioxid i atmosfären än vad som fanns där tidigare. Fossil förbränning är en av de största orsakerna till klimatförändringarna. Även el kan vara fossil och skapa fossila utsläpp, om den tillverkas genom att förbränna fossila ämnen.
Fossilfritt då?
Fossilfria drivmedel är alla som inte är fossila. Till begreppet fossilfria drivmedel räknas, förutom alla förnybara energikällor, även el från kärnkraft. Fossilfria drivmedel i sig orsakar inga fossila utsläpp av koldioxid när de används, däremot kan en viss mängd fossila utsläpp ske i processen, beroende på hur det tillverkas, hanrteras och transporteras.
Är förnybara och fossilfria samma sak?
Förnybara drivmedel är alltid fossilfria, men kommer även från energikällor som naturligt förnyas och inte tar slut, som vindkraft, solkraft, vattenkraft och bioenergi.
Hur görs förnybart flygbränsle?
Det vi kallar förnybart flygbränsle är biobränslen som utvinns ur organiska material, till exempel växtrester, matavfall och restprodukter från från skogs- och pappersindustrin. Bioenergi ger dock generellt sett större klimatpåverkan än vind-, sol- och vattenkraft, men fortfarande betydligt mindre än fossila bränslen genom att vara cirkulär. Fördelen mot fossila bränslen är att även om biobränslen förbränns och släpper ut koldioxid i atmosfären, kommer den från växter som nyligen tagit upp sin koldioxid från atmosfären. Samma huvudprocess kan därför upprepas med samma mängd koldioxid över längre tid.
Olika ord för samma bränsle
Vad heter egentligen det förnybara flygbränslet? Kärt barn har många namn: Ibland kallas det för bioflygbränsle, biobränsle, fossilfritt bränsle, förnybart flygbränsle, förnyelsebart flygbränsle, hållbart flygbränsle eller på engelska; sustainable aviation fuel (SAF). De betyder samma sak och är samma sak. Fossilfritt och förnybart bränsle av spillmaterial.
Vad betyder det att klimatkompensera?
Att kompensera utsläpp innebär att fortsätta släppa ut fossila bränslen som vanligt, men försöka kompensera skadan genom att till exempel plantera träd. Tanken är att träden någon gång i framtiden ska ha samlat in koldioxid motsvarande de redan gjorda fossila utsläppen. Något som faktiskt kan liknas vid att göra någon illa gång efter annan och enbart fortsätta be om ursäkt istället för att upphöra. Kompensation löser inte problemet med de fossila utsläppen. Att klimatkompensera sitt fossila utsläpp är mycket sämre än att klimatreducera (minska det), men såklart bättre än att inte göra något alls.
Vem bestämmer över flyget?
Och vilka behöver vara med för att ställa om till fossilfritt flyg? Flygtrafiken är inte en homogen enhet som kan välja att ställa om i ett enkelt beslut. Lagstiftare och myndigheter skapar förutsättningar för regelverket, men påverkar även genom subventioner och beskattning som styr möjligheterna till förändring. Flygplatserna påverkar en stor del av infrastrukturen, men även deras leverantörer. Flygplatserna har olika ägare och kan vara ägda av staten, regioner och kommuner eller av privata företag. Därtill finns flygplanstillverkare, som är privata företag som väljer om och hur de tillverkar motorer och fordon för en viss sorts bränsle. Och så finns flygbolagen, även de oftast privata företag, som köper in och flyger flygplan och trafikerar rutterna mellan flygplatserna. Och resenärerna, som väljer hur de vill resa och inte.
Hur kan er organisation resa med mindre fossila utsläpp?
Representerar du en arbetsplats, kommun eller organisation som bokar resor åt medarbetare eller deltagare? Då vet du hur svårt det kan vara att hitta balans för en långsiktig hållbar resepolicy, som både prioriterar att minska utsläpp från resande, men också tar hänsyn till hur arbetstid och familjeliv påverkas. Vi har tagit fram hjälpmedel och tips för hur ni kan tänka i er resepolicy, allt vetenskapligt underlag och huvudsakliga syftet att minska fossila utsläpp. Ni kan även ladda ner en färdig mall som ni kan utgå ifrån i ert eget arbete. Vår sida Resepolicy.com hjälper dig att formulera din resepolicy genom att reda ut begrepp och slå hål på några vanliga fördomar.
