Den 15:e september presenterade Heart Aerospace utvecklingen av det nya elektriska flygplanet ES-30 med en kapacitet på 30 passagerare. ES-30 ersätter utvecklingen av den tidigare modellen ES-19 med endast 19 platser. Heart Aerospace bekräftar även att Air Canada, ett av Nordamerikas största flygbolag, och Saab, det svenska flyg- och försvarsföretaget, går in som minoritetsägare.

”ES-30 är ett elektriskt flygplan som industrin kan använda. Vi har designat ett kostnadseffektivt flygplan som gör att flygbolagen kan leverera bra service på ett brett utbud av rutter”, säger Anders Forslund, grundare och VD för Heart Aerospace. ”Med ES-30 kan vi börja minska utsläppen från flygresor långt före slutet av detta decennium och responsen från marknaden har varit fantastisk.”

Flygplanet planerar att ha en eldriven räckvidd på 200 kilometer med noll utsläpp, en utökad räckvidd på 400 kilometer med 30 passagerare och flexibilitet att flyga upp till 800 kilometer med 25 passagerare. ES-30 kommer ha ett reservsystem med en hybridkonfiguration. Detta innebär att systemet har  två turbogeneratorer och drivas på hållbart flygbränsle. Det installeras för att säkra energikraven utan att påverka räckvidden av batteriet. Tanken är att under längre flygningar komplettera den elektriska kraften som batterierna tillhandahåller.

Därutöver ser framtidsplanerna ännu större ut för Heart Areospace som vill etablera världens första kommersiella elflygplansindustri på Säve flygplats  i Göteborg. Projektet innefattar hållbara moderna kontor, produktions- och flygtestanläggningar som kommer bilda en konstruktion vid namn “Northern Runway”.

SRF och Grön flygplats var närvarande på Heart Aerospace Hangar Day och nedan finns ett bildarkiv.

På bild från vänster: Lena Wennberg, hållbarhetschef Swedavia, Mari Torstensson, projektledare Grön flygplats
Susanne Sävenfalk, ordförande Fly Green Fund, Maria Fiskerud, hållbarhetschef BRA

Pressmeddelande och källa